wstecz Ustrój polityczny
Stolicą federalną jest
Berlin, a rząd federalny Niemiec (Bundesregierung) ma swą siedzibę w Berlinie,
jednak część ministerstw znajduje się w Bonn. Część centralnych urzędów mieści się
w innych miastach, m.in. Karlsruhe i Norymberdze. System polityczny Niemiec
jest zorganizowany w oparciu o konstytucję (Verfassung), którą jest Ustawa
Zasadnicza Niemiec (Grundgesetz) według zasady podziału władz
(Gewaltenteilung).
Głową państwa jest prezydent
federalny, wybierany przez Zgromadzenie Narodowe (złożonego z Bundestagu i przedstwicieli krajów związkowych) na pięcioletnią
kadencję (możliwość jednokrotnego powtórzenia). Ma on czysto reprezentacyjne
znaczenie - jest symbolem państwa, moderatorem. Nie ma prawa wetowania ustaw
(może je jedynie odesłać do Trybunału). Posiada prawo mianowania ambasadorów i
konsuli oraz wysuwania kandydatury kanclerza. Władzą ustawodawczą (die
Legislative) jest Bundestag wraz z drugą izbą Radą Federalną Niemiec (Bundesrat).
Bundestag wybierany jest co cztery lata w wyborach pięcioprzymiotnikowych:
powszechnych, równych, bezpośrednich (jendostopniowych), systemie mieszanym
(zasadniczo proporcjonalnym, jednak z zapewnieniem wejścia do parlamentu
wszystkich kandydatów, którzy w swych okręgach uzyskali większość) i w
głosowaniu tajnym. Ustawowa liczba posłów liczy 598, ale wskutek tego
skomplikowanego systemu wyborczego ta liczba może zwiększać się o tzw. mandaty
nadwyżkowe. Tak jest w Bundestagu XVI kadencji, który liczy 614 posłów.
Posłowie grupują się we frakcjach, do tworzenia których potrzebne jest 5%
ogólnej liczby posłów.
Obecne frakcje to:
SPD
CDU/CSU
Związek 90/Zieloni
FDP
Die Linkspartei.
Bundestag na wniosek
prezydenta dokonuje wyboru kanclerza i rządu, kontroluje jego prace, zatwierdza
umowy międzynarodowe, uchwala ustawy, wybiera (wraz z Bundesratem) prezydenta.
Na czele izby niższej stoi przewodniczący Bundestagu (wraz ze swoimi
zastępcami). Obecnie jest nim Norbert Lammert z CDU.
Władzę wykonawczą (die
Exekutive) stanowi rząd federalny z kanclerzem federalnym (Bundeskanzler) na
czele. Pozycja kanclerza jest mocniejsza niż polskiego premiera. Ma on prawo
bezpośrednio ingerować w prace swoich ministrów. Rząd odwołany być może jedynie
w drodze konstruktywnego wotum nieufności (tak np. było w roku 1982). Parlament
nie może odwoływać poszczególnych ministrów (zasada odpowiedzialności rządu en
bloc).
Władzą sądowniczą (die Judikative, czyli Justiz) są
sądy, najwyższymi instancjami są:
System partyjny Niemiec
porównawszy chociażby z krajami Europy Zachodniej jest wyjątkowo stabilny i
uporządkowany. Wykrystalizowaniu uległ po II wojnie światowej. Partią o
najstarszej tradycji jest pochodząca z 1870 r. partia środowiska katolickiego
Zentrum (pol. Centrum). Drugą co do wieku partią jest pochodząca z 1875 r. i
wyrosła z ruchu robotniczego SPD. Uczestniczyła ona w rządach Republiki
Weimarskiej, aż do 1933 roku była najsilniejszą partią niemiecką. Obok SPD do
tzw. Volksparteien (partii ogólnonarodowych) należy również chadecja (CDU i
CSU). Wykształciła się ona po II wojnie światowej ze środowisk dawnej
katolickiej partii "Centrum", poszerzonej o środowiska ewangelickie
(CDU jest partią ponadkonfesyjną). Na wzmocnienie jej roli wpłynął długi okres
rządów (1949-1969) oraz charyzmatyczni liderzy: Konrad Adenauer, Ludwig Erhard
i Jakob Kaiser. W latach 1982-1998 CDU/CSU była znów u władzy stanowiąc główną
siłę rządu Helmuta Kohla.
Tradycyjnie rolę języczka u
wagi pełnili liberałowie z FDP (rządzili prawie nieprzerwanie aż do 1998 roku, raz
z CDU, raz z SPD - stąd też często nazywani są partią "obrotową". FDP
wykształciła się po 1948 roku ze środowisk związanych z przedwojennymi partiami
DDP i DVP. Były w niej obecne zarówno elementy wolnomyślicielskie,
antyklerykalne jak i nacjonalistyczne (przez pewien czas po wojnie sytuowano
FDP "na prawo" od CDU). Z partią związane były takie nazwiska jak
pierwszy prezydent RFN Theodor Heuss, jej powojenny lider Erich Mende,
przedstawiciele lewego skrzydła Wolfgang Mischnick czy Günter Verheugen. Członkami
FDP byli też wieloletni minister spraw zagranicznych RFN Hans Dietrich Genscher
(1974-1992), Walter Scheel (1969-74 szef MSZ, prezydent RFN 1974-79) czy Klaus
Kinkel (minister sprawiedliwości i spraw zagranicznych w rządzie Helmuta
Kohla). FDP miała swój udział w odważnej polityce wschodniej rządu Willego
Brandta i Helmuta Schmidta. W 1982 na skutek różnic w pomysłach na politykę
gospodarczą i społeczną FDP zrezygnowała z udziału w rządach lewicy i związała
się z chadecją. Małżeństwo z CDU, choć niewolne od kłótni i nieporozumień,
przetrwało 16 lat .Od 1998 rolę języczka u wagi dla SPD spełniała istniejąca od
1979/80 r. partia Zielonych (BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN). Jej członkiem
przewodniczącym był minister spraw zagranicznych Josef Fischer.
Partią izolowaną na szczeblu
ogólnokrajowym jest Die Linkspartei. - następczyni honeckerowskiej SED. W
latach 1990-2002 i ponownie od 2005 reprezentowana była w Bundestagu, głównie
przez posłów z byłego NRD, w zachodniej części Niemiec nie udało jej się
zapuścić korzeni aż do zawarcia koalicji z dysydentami z SPD. PDS krytykowała z
pozycji lewicowych rząd Schrödera, zarzuca mu odejście od lewicowych ideałów,
które jakoby zawsze bliskie były PDS. Partia Lothara Bisky'ego współrządzi w
dwóch niemieckich landach - Berlinie i Meklemburgii/Pomorzu Przednim (wraz z
SPD).